سبد خرید شما خالی می باشد.
شورت آموزشی بچه چیست و چگونه کودکم را از پوشک بگیرم؟

یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در نگهداری بچه‌ها، آموزش دستشویی رفتن است. اگر فرزند اولتان است احتمالا در این باره اضطراب زیادی دارید و فکر می کنید باید مدت طولانی حدود چند ماه وقت صرف کنید تا بچه کمی مستقل شود و بتواند مدفوع و ادرار خود را کنترل کند. البته باید این انتظار را بعد از دو سالگی از بچه داشته باشیم. ولی تمام بچه‌ها هم مثل هم نیستند و گاهی تا ۴ سالگی ممکن است کاملا برای دستشویی رفتن مستقل نشوند. با این مطلب همراه باشید تا چند روش برای آموزش دستشویی رفتن برای کودک یاد بگیرید.

چه سنی برای آموزش دستشویی رفتن، مناسب است؟

همان طور که گفتیم بچه ها با هم متفاوت هستند و این تفاوت ممکن است به خاطر جسمانی یا روحی و یا محیط باشد. ولی معمولا بچه‌ها بعد از دو سالگی، معنی کنترل دستشویی را متوجه می‌شوند. برای همین بهتر است که در همان دو سالگی، آموزش را برای فرزند دلبندتان شروع کنید. مهم‌ترین نکته برای آموزش بچه این است که او را تحت فشار قرار ندهید چون ممکن است تاثیرات عکس داشته باشد و بچه تا سنین بالاتر هم نخواهد ادرار و مدفوع را کنترل کند. برای همین اول قبول کنید که بچه‌ها با هم تفاوت دارند و بچه خود را با بچه‌های دیگر مقایسه نکنید. نکته مهم بعدی این است که در هیچ سنی بچه را بخاطر کنترل نکردن ادرار و مدفوع، شرمنده نکنید. تنبیه هم راه مناسبی در این آموزش نیست. تنبیه و شرمنده کردن کودک ممکن است باعث سر‌خوردگی او شود و مشکل بحرانی ایجاد کند. مانند بچه‌هایی که حتی در سن ۷ یا ۸ سالگی هم شب ادراری دارند. پس برای آموزش فرزند عزیزتان تحمل و صبر داشته باشید. از دو سالگی کودک، آموزش را برای او شروع کنید و کم کم پیش بروید.

روش‌هایی برای آموزش کودکان برای کنترل ادرار و مدفوع وجود دارد که می‌تواند برای شما و فرزندتان هم مناسب باشد:

آموزش کودک

سه روز بدون پوشک

در این روش باید مقدار زیاد صبر و تحمل به خرج دهید و سه روز را فقط به آموزش کودک اختصاص دهید. اگر شاغل هستید سه روز تعطیل را انتخاب کنید و یا سه روز مرخصی بگیرید. این روش معایبی و مزایایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
وقتی این تعطیلات سه روزه شروع کردید، زمانیکه صبح بچه بیدار شد پوشک او را باز کنید و او را به توالت ببرید. بسیاری از کودکان از لگن توالت می‌ترسند و نگرانند که در آن بیفتند، پس بهتر است در این مرحله از قصری کودک استفاده کنید و آن را در دستشویی قرار دهید و کودکتان را روی آن بنشانید، در این هنگام می‌توانید برای او شعر بخوانید و او را سرگرم کنید. کمی صبر کنید تا بچه کارش تمام شود، اگر روی قصری ادرار نکرد، به او فشار نیاورید و بعد از شستن قصری و دست‌های خود و کودکتان، از دستشویی بیرون ببرید. بعد از این هم کودک را پوشک نکنید و اگر ممکن است بگذارید بدون لباس باشد چون کودکان به این کار خیلی علاقه دارند. او را مدام زیر نظر داشته باشید و هر وقت فکر کردید حالتی دارد که نشانه ادرار یا مدفوع است او را به دستشویی ببرید. در آنجا برای بچه توضیح بدهید که پدر و مادر و تمام بزرگتر‌ها هم همین کار را می کنند. در ادامه برای هر بار دستشویی رفتن یک شعر و سرود بسازید و آن را به یک تفریح سرگرم کننده تبدیل کنید. همچنین هر بار خود و یا همسرتان نیاز به دستشویی رفتن دارید این شعر را بخوانید و به بچه بگویید چرا به دستشویی می‌روید. اگر نمی توانید یا نمی‌خواهید بچه لخت مادرزاد در خانه بچرخد، می‌توانید برای دختر کوچولو‌ها از دامن و برای پسر کوچولو‌ها از یک شورت گشاد استفاده کنید. در دو روز آینده هم این کار را تکرار کنید و به شعر خواندن و تفریح درباره دستشویی ادامه دهید. رفتار بچه‌ها در این آموزش متفاوت است ولی تا روز سوم، به احتمال زیاد کودک معنی کنترل کردن و رفتار را متوجه می شود. اگر کودک شما چیزی یاد نگرفت ناراحت نشوید و بعد از ۶ یا ۸ هفته این تعطیلات سه روزه را تکرار کنید و آموزش دهید.

شورت آموزشی

مزایای روش سه روز بدون پوشک

- در مدت کمی کودک یاد می‌گیرد و نیاز نیست شما وقت زیادی بگذارید.
- کودک در این روش کمتر اذیت می شود و مانند یک بازی آموزش می‌پذیرد.
- نیازی به جایزه‌هایی مانند شکلات و وابستگی کودک به آن نیست.

معایب روش سه روز بدون پوشک

- در روز‌های اول و دوم و یا حتی سوم، ممکن است کودک جا‌های مختلفی از خانه را کثیف کنید و مجبور باشید آبکشی و شستشوی زیاد انجام دهید.
- ممکن است این سه روز بی نتیجه باشد و زحمت‌های شما فایده نکند.
- اینکه سه روز به طور مداوم به بچه چشم بدوزید و او را کنترل کنید ممکن است سخت باشد.

آموزش بچه برای کنترل ادرار و مدفوع با استفاده از شورت آموزشی

شورت آموزشی، یک نوع شورت کودک است که دارای سه لایه از کتان و پارچه های نرم است. از این شورت‌ها برای اوایل آموزش کودکان استفاده می شود. اگر کودک شما تازه دارد یاد می‌گیرد که چطور خودش را کنترل کند و به توالت برود، می‌توانید از این شورت‌ها برای بچه استفاده کنید، در این صورت اگر بچه نتوانست خود را کاملا کنترل کند از فاصله اتاق تا دستشویی، زمین و فرش‌ها کثیف نمی شوند. این شورت‌ها تا حدودی رطوبت را جذب می‌کنند. همچنین قابل شستشو هستند و می‌توانید تا چند بار از آنها استفاده کنید. اگر کودک شما در ابتدای راه آموزش است هنگام بیرون رفتن هم می‌توانید از این شورت‌های آموزشی استفاده کنید. شورت‌های آموزشی معمولا طرح‌های عروسکی و جالبی دارند که شما می‌توانید با درست کردن داستان درباره آنها، بچه را تشویق به کنترل ادرار و مدفوع کنید.

شورت آموزشی

اگر تصمیم دارید که برای کودک خود از شورت‌های آموزشی استفاده کنید، دردسر کمتری خواهید داشت و تا زمانیکه بچه برای دستشویی رفتن مستقل شود، خانه و زندگی شما کثیف نمی شود.
بهتر است از نوع با کیفیت و کتانی این شورت‌ها تهیه کنید که پا‌های نی نی کوچولو اذیت نشود. می‌توانید از فروشگاه اینترنتی ما نی نی دیدن کنید و کیفیت و قیمت مناسب محصولات را ببینید.  انواع شورت آموزشی در ما نی نی موجود است.

 

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول شورت آموزشی

قیمت شورت آموزشی چقدر است؟
برای مشاهده قیمت شورت های آموزشی به صفحه محصولات شورت آموزشی مراجعه نمایید.