سبد خرید شما خالی می باشد.
حكم رنگ كردن مو در ماه محرم (خامنه ای - مکارم شیرازی - سیستانی)

ماه محرم ماه عزا و حزن و اندوه امام حسین علیه السلام امام سوم شیعیان است. به همین جهت نیز کسانی که به مذهب شیعه معتقد هستند در این ماه برخی از ملاحظات را رعایت می کنند تا عزت و حرمت این ماه حفظ شود. برخی از مراجع توصیه کرده اند که از رنگ کردن موها در این ماه تا حد امکان خودداری شود و برخی نیز آن را بلامانع دانسته اند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن و اندوه ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم ایام حزن پیشوایان دینی ما است. بنابراین مسلمانان برای رعایت حرمت این ماه در انجام کارهای زیبایی کمی احتیاط می کنند. اگر شما نیز در ماه محرم قصد دارید که موهای خود را رنگ کنید و تمایل دارید که نظر مراجع تقلید را نیز در این مورد بدانید؛ ما در اینجا نظر آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت‌الله خامنه‌ ای را در این مورد جمع آوری کرده ایم. با مانی نی همراه باشید.

حكم رنگ كردن مو در ماه محرم (خامنه ای)

حكم رنگ كردن مو در ماه محرم (خامنه ای)

از نظر حضرت آیت الله خامنه ای اصلاح کردن صورت و ابرو و رنگ کردن مو و تمام اعمال آرایشی دیگر در ماه محرم در صورتی که موافق با مصیبت امام حسین علیه السلام باشد. یا اینکه با هتک حرمت ایام عزاداری ایشان همراه نباشد اشکالی ندارد. اما سزاوار است که شیعیان اهل بیت این گونه کارها را در ماه های دیگر و ایام مناسب جشن و شادی انجام بدهند. بنابراین کسانی که مقلد حضرت آیت الله خامنه ای هستند بهتر است که از رنگ کردن موهای خود به خصوص رنگ های شاد و روشن و یا به عبارتی رنگ های لایت جلوگیری نمایند. همچنین انواع دیگر اعمال آرایشی نیز در این ماه بهتر است به ماه های شادی موکول شود. اغلب مراجع از جمله آیت الله خامنه ای توصیه می کنند که در ایام محرم، حزن و اندوه باید نه تنها در قلب انسان، بلکه در ظاهر نیز جلوه پیدا کنند. این در صورتی است که هرگونه عمل آرایشی بر روی صورت و مو باعث می‌ شود تا جلوه حزن و اندوه ماه محرم کمرنگ تر شود.

حكم رنگ كردن مو در ماه محرم (مکارم شیرازی)

حكم رنگ كردن مو در ماه محرم (مکارم شیرازی)

نظر آیت الله مکارم شیرازی این است که رنگ کردن موها در صورتی که به آن تزیین گفته شود برای محرم اشکال دارد. هرچند که فرد رنگ کننده قصد زینت موهای خود را نداشته باشد. بنابراین در صورتی که شما قصد تزیین موها را نیز نداشته باشید بهتر است از رنگ کردن آن ها در این ماه جلوگیری کنید. اما در صورتی که این رنگ کردن صرفا جنبه درمانی داشته باشد اشکالی ندارد. به عنوان مثال در صورتی که شخصی از حنا برای درمان موهای سر خود استفاده کند بلامانع خواهد بود.

البته نکته را نیز به خاطر داشته باشید که برخی از خانم ها از حنا و یا حنا هندی به منظور زیباتر کردن موهای خود استفاده می کنند. بنابر نظر آیت الله مکارم شیرازی در صورتی که استفاده از حنا نیز باعث زینت و زیبایی موها شود اشکال دارد و باید از انجام این عمل در ماه محرم دوری کنند. تزیین و رنگ کردن مو در ماه محرم توصیه نمی شود زیرا با مسئله عزاداری سید و سالار شهیدان تا حدودی منافات دارد.

حكم رنگ كردن مو در ماه محرم (سیستانی)

نظر آیت الله سیستانی در مورد آرایش و رنگ کردن موها در ماه محرم منفی است. ایشان اعلام کرده اند که رنگ کردن موها در صورتی که از نامحرم پوشانده نشود اشکال دارد و این مسئله در ماه محرم در صورتی که قصد نمایش نیز نداشته باشد بازهم کراهت شدید دارد.

بنابراین بهتر است که فرد در ایام عزای سید و سالار شهیدان از رنگ کردن موهای خود امتناع نماید. اگر شما صرفا برای مجالس زنانه نیز قصد رنگ کردن موهای خود را دارید توصیه می شود که رنگ کردن آن ها را به بعد از ماه محرم موکول کنید. زیرا رنگ کردن موها نشان دهنده شادی است و سر خوشی و شادی در ماه محرم باید از شیعیان به دور باشد تا شان و منزلت این ماه حفظ شود.

نوشتن دیدگاه