سبد خرید شما خالی می باشد.
علائم گوش درد نوزادان، درمان چیست؟

وقتی صحبت از نگهداری نوزادان باشد تقریبا همه به شب بیداری‌ها و سختی‌های آن فکر می‌کنند ولی شما مادر شده‌اید می‌دانید که نوزاد عزیزتان چند برابر اذیت‌ها و زحمت‌هایش، شیرین و دوست داشتنی است. یکی از عارضه ها و مشکلاتی که ممکن است برای نوزادان پیش بیاید، گوش درد است، نوزاد هم که توانایی صحبت کردن و بیان درد خود را ندارد پس فقط با گریه و بیقراری این درد را به شما می‌فهماند. از طرفی هم اکثر گوش درد نوزادان در هنگام شب و خواب آنها اتفاق می‌افتد که شما مجبور می شوید بالای سر او شب زنده‌داری کنید و چه بسا نگران و ناراحت نی نی کوچولو باشید.
با این مطلب همراه باشید تا درباره دلایل و علائم گوش درد و روش‌های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم.

علائم گوش درد نوزادان

همان طور که گفتیم نوزادان چون نمی‌توانند صحبت کند از گریه برای اعلام ناراحتی خود استفاده می‌کنند. این گریه‌ها و بیقراری‌ها ممکن است به دلیل گرسنگی، درد شکم، خیس بودن پوشک و غیره باشد. اما یکی از دلایل مهم گریه نوزادان که معمولا هم شب‌ها اتفاق می افتد، گوش درد است. این گریه و بیقراری‌ها معمولا طولانی می شود و مادر و پدر‌ها گاهی مستاصل شده و و اقعا نمی‌دانند که چطور باید او را آرام کنند.
اگر نوزاد دست‌های خود را به طرف گوش برد و یا مرتب سرش را به سمت گوش چرخاند، به احتمال خیلی زیاد گوش درد دارد. برای اینکه مطمئن شوید می‌توانید گوش او را کمی آرام فشار دهید و ببینید که آیا گریه و ناراحتی نوزاد بیشتر می‌شود یا نه.

گوش درد نوزادان

آیا گوش درد در نوزادان نشانه خطرناکی است؟

پزشکان می‌گویند که از بدو تولد تا شش ماهگی اغلب گوش درد‌ها در نوزادان طبیعی است چون در این مدت زمان، روند رشد و کامل شدن گوش ادامه پیدا می‌کند و نیاز نیست که مادران نگران باشند.

چه زمانی گوش درد در نوزادان خطرناک است؟

اگر بیقراری و گریه نوزاد بسیار زیاد باشد و به درمان‌های خانگی جواب ندهد بهتر است با متخصص اطفال مشورت کنید تا گوش نوزاد را معاینه کند.
اگر رنگ مدفوع نوزاد سبز رنگ بود که مشکلی مانند عفونت در بدن او وجود ندارد و جای نگرانی نیست ولی اگر رنگ آن فرق کرد و بیقراری‌های نوزاد ادامه داشت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر مایع سفید یا زرد رنگ از گوش نوزاد خارج شد و یا گوش نوزاد بوی عجیب و غیر طبیعی می‌داد، احتمال عفونت وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.
اگر از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش نوزاد استفاده کرده‌اید یا در هنگام شستشو آب وارد گوش او شده است، و الان نوزاد گوش درد دارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. البته توصیه می کنیم که هرگز از گوش پاک کن برای نوزادان استفاده نکنید.
اگر نوزاد تب داشت و همچنان به بیقراری ادامه داد و اشتهای اون کم شد حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر هم پزشک متخصص اطفال تشخیص داد که گوش نوزاد عفونت دارد و سه روز بعد از استفاده از دارو، همچنان کودک به گریه و بیقراری ادامه داد، دوباره به پزشک مراجعه کنید.

کلاه نوزاد

درمان‌های خانگی و پیشگیری برای گوش درد نوزادان

اگر مشخص شد که گوش درد در نوزاد شما از نوع طبیعی است می‌توانید از انواع روش‌های درمان خانگی استفاده کنید:

یک حوله یا پارچه تمیز را گرم کرده و آرام روی گوش نوزاد قرار دهید، این کار ممکن است درد او را تسکین دهد و هیچ ضرری هم ندارد.
می‌توانید یه پنبه را به روغن گیاهی آغشته کنید و در گوش نوزاد قرار دهید، باید این کار را به آرامی انجام دهید تا درد نوزاد شدید نشود و همچنین توجه داشته باشی که مقدار و شکل پنبه جوری باشد که در گوش نوزاد گیر نکند و بعد از چند دقیقه بتوانید آن را بردارید همچنین پنبه نباید خیلی چرب شده باشد و روغن از آن چکه کند. و نباید قطرات آن در گوش نوزاد جاری شود.
اگر متوجه شدید که یکی از گوش‌های نوزاد درد می‌کند می توانید او را به سمت آن یکی گوش بخوابانید.
همچنین اجازه ندهید که آب بدن نوزاد کم شود و شیردهی را با برنامه منظم انجام دهید.

گوش درد نوزادان

روش های پیشگیری هم اینها هستند:
تا جاییکه ممکن است نوزاد باید از شیر مادر تغذیه کند، چون آنتی بادی‌ها و مواد مفیدی در شیر مادر وجود دارد که روند رشد گوش درونی را سریع‌تر می‌کند و همچنین میزان تحمل درد در نوزاد هم بیشتر خواهد بود.

هنگام حمام و شستشو مراقب باشید که آب وارد گوش نوزاد نشود.
در فصل‌های سرد از کلاه برای نوزاد استفاده کنید همچنین در فصل‌های گرم، نوزاد را در برابر جریان کولر قرار ندهید و اگر محیط خانه خیلی خنک شده، حتما از کلاه برای کودک استفاده کنید تا کودک سرما نخورد.

از گوش پاک کن برای تمیز و خشک کردن گوش نوزاد استفاده نکنید.
اگر هنوز دلیل گوش درد نوزاد را دقیقا متوجه نشده‌اید بدون تجویز پزشک از دارو‌ها و مواد شیمیایی برای درمان او استفاده نکنید و تا وقتی علائم جدی مشاهده نکرده اید به درمان خانگی ادامه بدهید.

اگر نشانه‌هایی از عفونت که نام بردیم را در نوزاد مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است عفونت گوش در نوزادان باعث پاره شدن پرده گوش و یا ناشنوایی شود، پس این موضوع را خیلی جدی بگیرید.

اگر بهر دلیلی نوزاد از شیر مادر برخوردار نیست و با شیر خشک تغذیه می شود هنگامیکه با شیشه به او شیر می‌دهید، او را در حالتی صحیح نگه دارید و اجازه ندهید که شیر به سمت گوش نوزاد جاری شود.

اگر بعد از شش ماهگی کودک دچار گوش درد شد دلیل آن ممکن است عفونت در گلو و یا لثه باشد.
به هیچ وجه نوزاد را در محیطی که دود وجود دارد قرار ندهید چون ورود دود به گوش نوزاد ممکن است درد و عارضه او را بیشتر کند.

امیدواریم با رعایت این نکات که گفته شد گوش درد نوزاد شما هر چه زودتر خوب شود. به طور کلی مادران عزیز با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند از بیماری‌ها و مشکلات در نوزادان پیشگیری کنند، می‌توانید لیست لوزام بهداشتی نوزاد را ببینید و یا برای تهیه آنها به فروشگاه انلاین ما نی نی مراجعه کنید. در ما نی نی از کیفیت و اصل بودن تمام جنس‌ها مطمئن خواهید شد.

نوشتن دیدگاه