سبد خرید شما خالی می باشد.

شاید از بعضی مادران یا پرستاران بچه شنیده باشید که حمام و شستشوی نوزاد کار بسیار سخت و پر از استرس است و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. مخصوصا اگر این تجربه اول شما برای مادر شدن باشد این صحبت‌ها باعث می‌شود که برای حمام کردن نوزاد خود دچار اضطراب شوید. در اکثر مواقع مادر بزرگ نوزاد به مادر کمک می کند تا این جور کار‌ها انجام شود ولی شاید بعضی از مادران تازه‌کار، این امکان را نداشته باشند و بخواهند حمام نوزاد را به تنهایی انجام دهند. مادران عزیز اصلا نگران نباشید، در این مطلب با دقت و حوصله همه نکات حمام کردن نوزاد را توضیح می‌دهیم و می‌توانید مطمئن باشید که حتی جزییات هم از قلم نمیفتند. پس با ابن مطلب همراه باشید.

 حوله نوزاد

حمام کردن نوزاد برای اولین بار

خوب چند روز از متولد شدن نی‌نی کوچولو گذشته و شما تصمیم گرفته‌اید که سر و بدن او را شستشو دهید، بسیار هم عالی! ببینید، این اولین تجربه نوزاد است و شاید برای بعضی از نوزادان این تجربه کمی عجیب باشند و آنها با گریه و بیقراری عکس‌العمل نشان دهند، خب این خیلی طبیعی است. شما خونسردی خود را حفظ کنید، چون اگر مضطرب و دستپاچه باشید نوزاد این را حس می کند و شرایط برایتان بدتر خواهد کرد. پس در نظر بگیرید که این اولین تجریه نوزاد است و شما به تمام اوضاع مسلط هستید.
اولین بار که قرار است نوزاد را به حمام ببرید، هنوز بخشی از بند ناف وجود دارد و نیفتاده، در این باره هم اصلا نگران نباشید، تنها نکته درباره بند ناف این است که همیشه خشک نگه داشته شود. پس در هر مرحله‌ای از شستشو که بند ناف خیس شد، آن را با حوله تمیز خشک کنید.

حمام کردن نوزاد
چندین پیشنهاد برای روش حمام کردن نوزادان وجود دارد که در این مطلب راحت‌ترین و بهتررین روش‌ها را برای شما توضیح می دهیم:

اولین حمام نوزاد با حوله

اگر برای نوزادتان حوله کلاه دار تهیه کرده اید، می‌توانید قبل از حمام، حوله را به نوزاد بپوشانید. در مرحله بعد دمای حمام یا اتاقی که قرار است نوزاد را شستشو دهید چک کنید. دمای ۲۵ درجه سانتیگراد مناسب است و نیاز نیست که از این گرم تر باشد چون نوزادان در گرمای زیاد بیقراری می‌کند. اگر برای نوزاد وان مخصوص نوزاد تهیه کرده‌اید، این وان را تا۲۰ سانتیمتر پر از آب کنید همچنین دمای این آب را با آرنج خود تست کنید و ببینید زیادی داغ یا سرد نباشد. یک نکته دیگر درباره نوزادان این است که لازم نیست آنها را با آب خیلی گرم شستشو بدهید، پوست نوزاد بسیار حساس تر از پوست بزرگسالان است و همچنین نوزادان کلا علاقه‌ای به دمای بالا ندارند. پس دمایی برای آب مناسب است که کمی ولرم شده باشد. در این مرحله نوزاد را که حوله به تن دارد در آغوش بگیرید و دست چپتان را زیر شانه‌های نوزاد بگیرید و او را بالای وان ببرید، دست راست شما آزاد است که شستشو را انجام دهید. باید به ترتیب عمل کنید. ابتدا یک پنبه تمیز را در آب وان فرو بیرید و بعد به آرامی،اطراف چشم‌ها و صورت نوزاد را پنبه تمیز کنید، بعد از این نوبت به سر نوزاد می‌رسد، کلاه حوله را از سر نوزاد بردارید و به آرامی با دست یا با یک ظرف کوچک مقداری آب از وان بردارید و روی سر نوزاد بریزید. بعد کمی شامپو بچه روی سر نوزاد بریزید و بعد از کمی ماساژ آن را با آب بشوییدو توجه کنید که شستن سر کودک نیاز به ماساژ زیاد ندارد. وقتی سر نوزاد را آبکشی کردید مراقب باشید که آب وارد گوش او نشود. حالا سر نوزاد را با کلاه بپوشانید و حالا دست های نوزاد را از حوله خارج کنید و با لیف یا اسفنج مخصوص نوزاد، بدن او را بشویید و آب بکشید و دوباره حوله را به نوزاد بپوشانید. به این شکل امکان سرما خوردن نوزاد خیلی کم می شود و از دست شما هم لیز نمی‌خورد.

اسباب بازی حمام

حمام نوزاد با استفاده از وان مخصوص

ترتیب حمام کردن نوزاد به همان شکل روش قبل است، اول صورت بعد سر و بعد بدن را بشویید و آب بکشید. در این روش به جای اینکه به نوزاد حوله بپوشانید می توانید از وان‌های مخصوص نوزاد استفاده کنید. این وان‌ها طرح های مختلفی دارند که می‌توانید نوزاد را روی آن قرار دهید و امکان لیز خوردن او خیلی کمتر می‌شود.

حمام کردن نوزاد

نکاتی برای حمام نوزاد

- توجه کنید که هرگز آب را از شیر، مستقیما روی نوزاد نریزید، اکثر نوزادان از صدای آب می ترسند همچنین ممکن است دمای آب ناگهانی کم و زیاد شود و نوزاد بیشتر بترسد یا صدمه ببیند.

- نوزاد را در وان رها نکنید چون نوزادان ممکن است حتی در عمق کم هم خفه شوند.

- هنگام شستشو و حمام کردن نوزاد با او صحبت کنید و بخندید تا بیقراری و اضطراب نوزاد کمی از بین برود.
- بیش از دو یا سه بار در هفته نوزاد را حمام و شستشو نکنید چون ممکن است پوست او خشک شود و یا سرما بخورد.
- تمام وسایلی که نیاز دارید را در نزدیکی خود قرار دهید، تا برای برداشتن آنها مجبور نشوید نوزاد را رها کنید.

- اگر ناف نوزاد خیس شد، آن را با استفاده از حوله خشک کنید و هرگز از صابون و الکل برای خشک کردن ناف استفاده نکنید چون ممکن است وضعیت ناف را بدتر کند.
- حمام نوزاد نباید بیشتر از ۵ یا ۱۰ دقیقه طول بکشد، ولی اگر نوزاد حمام را دوست داشت، می‌توانید کمی این کار را طولانی تر انجام دهید.
- برای خشک کردن گوش‌های نوزاد از گوش پاک کن استفاده نکنید چون ممکن است به پرده گوش او صدمه وارد کنید.
- پوست نوزادان در حالت طبیعی خشک است ولی می‌توانید از روغن مخصوص بچه استفاده کنید و نوزاد را بعد از حمام با روغن کمی ماساژ دهید. اکثر نوزادان این کار را دوست دارند.

- از شامپو‌ها و روغن‌های معطر استفاده نکنید.

 حوله نوزاد

وسایل مورد نیاز حمام نوزاد

همان طور که دیدید برای حمام و شستشوی نوزاد به وسایلی نیاز دارید از جمله وان، لیف، شامپوی سر و بدن، حوله و ... همچنین برای نوزادان در چند ماهگی اسباب بازی مخصوص حمام هم وجود دارد که آنها را تا حدی سر گرم می‌کند. برای مشاهده تمام این وسایل به صورت یک جا، می‌توانید به فروشگاه آنلاین ما نی نی مراجعه کنید و از کیفیت و اصل بودن محصولات مطمئن باشید.

نوشتن دیدگاه