سبد خرید شما خالی می باشد.
بهترین پماد سوختگی پای نوزاد

اگر نوزادی دارید و تا به حال خدای نکرده دچار سوختگی در قسمت پا و کشاله‌ها شده است، می دانید که نی‌نی کوچولو‌ها چقدر بخاطر این عارضه اذیت می شوند. دلایل سوختگی پای نوزادان متفاوت است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم. فقط از مادران عزیز خواهش می کنیم که توجه کنند که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس با رعایت نکات بهداشتی از سوختگی پای نوزاد جلوگیری کنید و اگر این اتفاق پیش آمد درمان را با دقت انجام دهید. در این مطلب به درمان‌های سوختگی پا، مخصوصا پماد سوختگی می‌پردازیم.

 

دلایل سوختگی پای نوزاد

همان طور که گفتیم سوختگی پای نوزاد می تواند دلایل متعددی داشته باشد که ما به چند تا از این موارد اشاره می کنیم، امیدواریم این مطلب به پیشگیری از سوختگی پای نوزاد شما کمک کند و یا سریع‌تر نی نی عزیز درمان شود.

سوختگی پای نوزاد به دلیل ادرار

اگر پوشک خیس مدت طولانی عوض نشود ممکن است باعث سوختگی در قسمت ران، کشاله، ناحیه تناسلی و مقعد نوزاد بشود. ببینید، پوشک‌ها دارای پودر جاذب هستند و همین ویژگی گاهی پوست نوزاد را خشک می‌کند و رطوبت طبیعی پوست را می‌گیرد. برای همین اگر نوزاد در پوشک خیس بماند، امکان سوختگی پا در او بیشتر خواهد بود. ممکن است در ابتدا سوختگی پای کودک به شکل بثورات پوستی نمود کند و یا جوش‌های ریز قرمز با التهاب پوستی مشاهده کنید، اگر درمان را زود شروع نکنید، این قسمت ها محیط خوبی برای رشد قارچ و میکروب می شود و ممکن است مشکلات جدی برای نوزاد ایجاد کند.

سوختگی پا نوزاد

سوختگی پای نوزاد به دلیل استفاده از پودر بچه

گاهی ممکن است مرتب پوشک بچه را عوض کنید و هیچوقت اجازه ندهید که نوزاد در پوشک خیس بماند و ببنید که التهابات و حساسیت های پوستی در پا‌های نوزاد ایجاد شده و نوزاد بیقراری می‌کند. اگر از پودر بچه استفاده می کنید بهتر است در این مواقع استفاده از پودر را قطع کنید و ببینید که حساسیت‌ها تکرار می شوند یا نه. پودر بچه دارای تالک است که تا حد زیادی چربی پوست را جذب می‌کند، ممکن است نوزاد شما حساس باشد و با از بین رفتن چربی طبیعی پوست به پودر بچه آلرژی نشان دهد.

 

سوختگی پای نوزاد و حساسیت به پوشک

در تولید پوشک های بچه از موادی استفاده می شود که ما از ماهیت خیلی از آنها اطلاع داریم ولی واقعا غیر از متخصصان چه کسی می‌داند که در ترکیبات پوشک بچه از چه موادی استفاده شده است؟ منظورم از ترکیبات، جنس الیاف پوشک و پودر جاذب است. شاید بعضی از شرکت ها از مواد اولیه بی کیفیت استفاده کنند ولی شاید بهترین مارک موجود در بازار را تهیه کرده‌اید و نوزاد شما به دلایلی به این مارک حساسیت دارد. اگر پوشک بچه را مرتب عوض می کنید و از پودر بچه هم استفاده نمی‌کنید بهتر است مارک پوشک را عوض کنید و انواع دیگر را برای نوزاد امتحان کنید. انواع متنوعی از مارک های داخلی و خارجی در بازار وجود دراد ولی اگر دو یا سه نوع را امتحان کردید و نتیجه نداد شاید باید از روش سنتی پارچه و کهنه استفاده کنید. چون در موارد نادر دیده شده است که بعضی از نوزادان به همه انواع پوشک بچه حساسیت نشان می دهند.

پوشک بچه

سوختگی پای نوزاد به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک

شاید اصلا فکر این یکی را نمی‌کردید. بعضی مواقع بخاطر بیماری، ممکن است پزشک اطفال برای نوزاد آنتی بیوتیک تجویز کند. یکی از عوارض جانبی که آنتی بیوتیک‌ها روی بدن دارند این است که تمام باکتری‌های مفید بدن را هم ممکن است از بین ببرند. می‌دانید که باکتری‌های مفیدی در مخاط بدن وجود دارند که به ایمنی بسیار کمک می‌کنند. مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان ممکن است که باعث شود که این باکتری‌های مفید از بین بروند و در ناحیه تناسلی و ران‌های نوزاد حساسیت و سوختگی ایجاد شود.

سوختگی پای نوزاد به دلیل رطوبت و گرما

شما مادر بسیار دلسوزی هستید و تمام این نکاتی که گفتیم را رعایت می کنید ولی گاهی ممکن است شرایط اضطراری و یا سخت پیش بیاید و شما نتوانید نوزاد را به موقع عوض کنید. برای مثال در طول سفر هستید و مکان و زمان مناسبی برای عوض کردن پوشک بچه پیدا نکرده‌اید. شاید هوا هم گرم شده و این موضوع تعریق بدن نوزاد را بیشتر می‌کند و با عوض نشدن پوشک دست به دست هم می‌دهند و پای نوزاد دچار سوختگی می شود.

 

درمان سوختگی پای نوزاد

تا جاییکه ممکن است محل‌های سوختگی را در معرض جریان هوا قرار دهید و مدتی نوزاد را پوشک نکنید.

برای شستشوی پای کودک از صابون استفاده نکنید و حتی اگر از شوینده‌های مخصوص استفاده می‌کنید در مدت سوختگی استفاده از آنها را متوقف کنید.

وقتی پای نوزاد بهتر شد، حواستان باشد که مرتب پوشک را عوض کنید حتی شب ها.

با تجویز پزشک از پماد‌های سوختگی مانند زینک اکسید، کالاندولا و پناتن استفاده کنید.

همانطور که گفتیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، حتی اگر متوجه شدید که پای نوزاد خیلی کم دچار سوختگی و حساسیت شده است با مشورت پزشک از پماد‌های سوختگی استفاده کنید تا سوختگی پا، پیشرفت نکند.

پماد سوختگی

برای سوختگی پای نوزاد، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان های خانگی و پماد‌ها بعد از یک هفته نتیجه ندادند به پزشک مراجعه کنید.

اگر نوزاد تب کرد به پزشک مراجعه کنید.

اگر ظاهر بثورات پوستی تغییر کرد و شدید شد.

اگر در نوزادان پسر میزان ادرار در اثر سوختگی کم شد و در نوزادان دختر، اطراف ناحیه تناسلی بهم چسبید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر جوش های روی پوست چرکی و آبدار شدند سریع به پزشک مراجعه کنید.

پماد سوختگی نوزاد

نگهداری از نوزادان کار حساس و تمام وقتی است ولی مادران عزیز با رعایت چند نکته ساده می توانند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند و اوقات خوش بیشتری با نی‌نی کوچولو داشته باشند.

نوشتن دیدگاه