سبد خرید شما خالی می باشد.

بیشتر نوزادان با برخی صداها مانند صدای هود یا صدای «شششش» خواب راحت‌تری دارند چون در رحم مادر هم صداهایی شبیه این را میشنیدند. به علاوه این صدای سفید میتواند اثر صداهای دیگر را در خانه کم کند و مانع از بدخوابی کودک شود.

نوزادی که به دنیا آمده مانند یک راز بزرگ کشف نشده می‌ماند که اغلب مادرانی که اولین فرزندشان را در آغوش میگیرند با آن مواجهند. یکی از رازهای بزرگ خواب نوزاد است که آگاهی از نحوه و چگونگی و کیفیت و کمیت آن میتواند پرده از یک راز بزرگ را برای‌تان بردارد.

 

وضعیت خواب

باور غلط: اگر کودک را به یک پهلو بخوابد مشکلی نیست.
واقعیت: برای کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد باید نوزاد را به پشت بخوابانید و به هیچ عنوان به پهلو یا روی شکم نباید بخوابد.
پیشتر توصیه شده بود نوزاد به پشت یا پهلو بخوابند اما چند سال بعد این توصیه اصلاح شد چون نوزادان گاهی از پهلو به شکم متمایل شده و میخوابند. بنابراین مطمئن‌ترین موقعیت خواب نوزاد به پشت است اما متاسفانه برخی از متخصصان اطفال هنوز اطلاعات غلط به والدین میدهند.

 

کنترل خواب

باور غلط: شما میتوانید زمان و چگونگی خواب نوزادتان را کنترل کنید.
واقعیت: نوزادان هر زمان آمادگی داشته باشند به خواب میروند و هرگاه گرسنه باشند یا نیاز به تعویض پوشک دارند یا ناراحتی خاص دیگری دارند، بیدار میشوند.
کلمه کلیدی در اینجا « نوزاد» است. بسیاری از والدین سعی میکنند برنامه‌ای برای نوزاد تدوین کنند اما واقعیت این است که در ماه‌های اول والدین فقط باید به نیازهای کودک پاسخ دهند.

 

قنداق کردن

باور غلط: قنداق کردن یک روش منسوخ شده برای آرام کردن نوزاد است.
واقعیت: قنداق کردن اگر به درستی انجام شود میتواند روش موثر و تسکین دهنده باشد.
قنداق کردن یک روش بسیار مفید است که به آرامش کودک کمک میکند اما برخی از والدین درباره این کار نگران هستند بنابراین بهتر است از متخصص اطفال در این باره سوال کنید.

 

جای خواب کودک

باور غلط: خوابیدن روی صندلی ماشین کودک، جزو خواب نیست.
واقعیت: اگر کودک در خواب کامل باشد، به حساب می‌آید.
کودکان درباره جای خواب بسیار منعطف هستند. اگر نوزاد جایی به جز تختش بخوابد لزومی به جا به جایی او نیست فقط به خاطر داشته باشید که جایی که نوزاد میخوابد از لحاظ ایمنی کاملا مطمئن باشد.

 

غلات برنج هنگام خواب

باور غلط: اضافه کردن غلات برنج به شیشه شیر نوزاد به خواب بهتر شبانه کمک میکند.
واقعیت: هیچ مطالعه‌ای تاثیر این روش بر خواب کودک را تایید نکرده است.
حتی مصرف زودهنگام غلات برنج به رژیم غذایی نوزاد قبل از 4 ماهگی ممکن است در روند هضم آن در نوزاد مشکلاتی را ایجاد کند.

 

بیدار کردن نوزاد

باور غلط: هیچ وقت نباید نوزاد به خواب رفته را بیدار کرد.
واقعیت: حتما این را زیاد شنیده‌اید اما بهتر است باور نکنید. در هفته‌های اول نوزاد شما نیاز دارد هر دو تا سه ساعت غذا بخورد بنابراین ممکن است زمانی که او خواب است این اتفاق بیفتد. این کار باعث میشود او در وزن سلامت خودش باقی بماند.

 

فضای خواب نوزاد

باور غلط: فضای خواب نوزاد باید کاملا ساکت باشد.
واقعیت: بیشتر نوزادان با برخی صداها مانند صدای هود یا صدای «شششش» خواب راحت‌تری دارند چون در رحم مادر هم صداهایی شبیه این را میشنیدند. به علاوه این صدای سفید میتواند اثر صداهای دیگر را در خانه کم کند و مانع از بدخوابی کودک شود. بنابراین اگر مشکلی در خواب نوزاد داشتید بهتر است از این صداها برای خواباندنش استفاده کنید.

 

خروپف نوزاد

باور غلط: خروپف در نوزاد هیچ جای نگرانی ندارد.
واقعیت: شاید خروپف نوزاد برای‌تان جالب باشد اما تنفس پرصدا میتواند علامت یک وضعیت پزشکی جدی باشد. این امکان وجود دارد که نوزاد شما یک اختلال خواب زمینه‌ای یا آپنه خواب داشته باشد. مطالعات مختلف نشان داده خروپف در خواب میتواند زمینه بروز رفتارهایی مانند بیش فعالی یا افسردی را به همراه داشته باشد.

 

 

نوشتن دیدگاه